Nieuws N3MP Eerste schop half juni in de grond

Geplaatst op 22-05-2017 15:04
Bron           N3MP

Eerste schop half juni in de grond
De eerste werkzaamheden voor de realisatie van de Nieuwe Driemanspolder beginnen medio juni. We starten met een onderzoek om de samenstelling en de werking van de bodem in kaart te brengen. Op verschillende plekken maken we een proefkade, ook wel ophogingsvak genoemd, om te zien hoe de bodem hierop reageert.   
 
Waarom doen we dit?
Voor het project moeten we bijna 12 kilometer kades rondom de waterberging en langs het aanvoertracé voor het water vanuit Stompwijk maken. Bij het aanleggen van de kades zakt de grond een beetje in. Dit heet inklinken. Na verloop van tijd zakt de grond niet meer en heeft het zijn zetting bereikt.
 
Het hoogheemraadschap van Rijnland heeft aangegeven hoeveel de grond onder de kades nog mag ‘inzakken’ als ze zijn aangelegd: de restzetting. Met de proefophogingen meten we wanneer dit punt wordt bereikt. Zo zorgen we ervoor dat we alle gegevens kennen voordat we aan de echte kades beginnen. Inklinken heeft tijd nodig, maar het is mogelijk het proces een handje te helpen. In twee proefophogingen testen we welke aanpak het beste werkt. De resultaten van de proeven vormen de basis voor de rest van onze werkmethode in het gebied.
 
Het maken van de ophogingen duurt ongeveer een maand. Daarna start de monitoring. Na afronding van de monitoring verwerken we de grond van de proefophogingen geleidelijk in de aan te leggen kades.
 
Waar maken we deze ophogingen?
Eén proefvak komt aan de zuidoostzijde van de Limietsloot en één proefvak aan de noordoostzijde van het toekomstig bergingsgebied.
 
Welke hinder mag u verwachten?
U ziet graafmachines aan het werk en er rijden vrachtwagens met grond van de ontgraving naar de ophogingen binnen het projectgebied. Ook kan stofvorming tijdens de werkzaamheden optreden. Bij droog weer zetten we onze waterwagen in, om de omgeving van de proefvakken nat te houden en stofvorming zoveel mogelijk tegen te gaan.

 
Toegang tot projectgebied
Om de proefophogingen te maken moeten we met onze (graaf)machines het gebied in. We maken daarom tijdelijk gebruik van de inrit bij het depot aan de Zoetermeerse Rijweg. We verlengen de inrit zodat onze vrachtwagens makkelijk de draai het terrein op kunnen maken zonder overige verkeersgebruikers te hinderen. Ook nemen we verkeersmaatregelen zoals bebording en snelheidsaanpassingen bij de inrit.
 
Vragen?
Uiteraard doen we er alles aan om hinder zoveel mogelijk te beperken. Heeft u toch vragen, opmerkingen of suggesties over de werkzaamheden? Stuur dan een e-mail naar info@n3mp.nl.

*****