Binnengekomen bij BOL : Bol willen jullie onder de aandacht brengen bij instanties dat mobiele netwerkdekking in de wijk nog steeds veel te wensen overlaat.

Geplaatst op 02-04-2021 13:25
Bron          



Binnengekomen bij BOL.
Afgelopen week bleek bij ons gezin dat de mobiele netwerkdekking in de wijk nog steeds veel te wensen overlaat.
Veel wijkbewoners hebben hiermee leren leven, maar visite en nieuwe wijkbewoners worden erdoor verrast.
Dat je bij het raam moet gaan staan of naar buiten moet om te kunnen bellen en dan vaak nog slechte kwaliteit van de verbinding dat verwacht je niet midden in de Randstad.
En dat je niet bereikbaar bent, merk je meestal niet. Want degene die jou belt krijgt of je voicemail of de melding "deze mobiel is buiten bereik".

Je merkt pas dat je niet bereikbaar bent als je gebeld wordt voor iets dringends en mensen dan na geen verbinding te krijgen met je mobiele nummer de moeite nemen om je op een andere manier te bereiken. Zo hebben wij al meer dan 10 jaar gewoon een vaste telefoonaansluiting, als mijn mobiel niet bereikbaar is gaan de telefoontjes hierheen. En dat gebeurt dagelijks.

Ook is het een verzwegen bekend probleem dat de hulpdiensten hier in de wijk niet of nauwelijks verbinding hebben met hun communicatiesysteem. Dit systeem is trouwens afhankelijk van de KPN masten.
Zo ook het noodnummer 112, dit hoor je te kunnen bellen ook zonder bereik of simkaart, Helaas hebben veel mensen mogen meemaken dat het meerdere pogingen kost om dit nummer te bereiken als je in de wijk bent.

Dit probleem wordt vaak ervaren in buitengebieden, zoals ook in dit artikel:
Maar Leidschenveen is al bijna 20 jaar absoluut geen buitengebied meer.

Zowel T-mobile als KPN geven aan op de hoogte te zijn van deze witte of grijze vlek in de dekking, zoals ze dit noemen. Maar ze verwijzen naar de gemeente omdat die het plaatsen van meer GSM masten niet zou goedkeuren.
Ook zouden er geen geschikte hogere gebouwen in de wijk zijn.
Mogelijk baseren ze dit op verouderde gegevens. Want zoals iedere wijkbewoner wel weet zijn er de laatste 12 jaar behoorlijk hoge gebouwen gebouwd in de wijk. Zoals bij het winkelcentrum en het gezondheidscentrum.
Op het Forepark zijn er in de laatste 10 jaar WEL masten en zenders bijgeplaatst om de vele mobiele gebruikers bij het stadion en de bedrijven te voorzien van een goede dekking. Helaas hebben deze zenders een beperkt bereik en hebben de wijkbewoners er geen profijt van.

Al meerdere keren is de mobiele dekking van Leidschenveen in de gemeenteraad ter sprake geweest o.a. in 2008 en 2014. zie schriftelijke vragen Gemeenteraad d.d. 
Maar het blijft actueel zolang er geen verbetering is, en dat kan enkel door bij plaatsen van nieuwe masten.
Voor bijvoorbeeld het WK Hockey in 2014 zijn toen tijdelijk rondom het stadion meerdere zenders neergezet door een provider. Waarom dan niet ook permanent masten bijplaatsen?

Zoals u kunt zien op bovenstaande afbeelding, zijn er in de omgeving van Leidschenveen behoorlijk wat groene stippen. Deze stippen zijn masten van KPN die dus zorgen voor het mobiele netwerk van KPN ,C2000 en 112.
Deze masten en zenders zenden hun signaal niet rondom uit, zo stralen ze vaak maar een gedeelte van de omgeving aan. Zo bedienen de masten aan de A4 bij Leidschendam de woonwijk aan die kant. Mobieltjes die dichterbij een mast zijn hebben voorrang om mobieltjes die verder weg zijn. Dus bij een dikke file op de A4 blijft er weinig bandbreedte over voor mobieltjes die verder weg zijn.
Het is niet zo dat een mobiel pas verbinding maakt of zoekt op het moment dat u gaat bellen of gebeld wordt. Dit proces van "verbinding zoeken en maken" gebeurt bijna continu,.
U kent vast wel dat geluid dat er is als u een mobiel in de buurt van een luidspreker legt, dat is de mobiel die contact maakt met de mast.

Afbeelding CBS