Terugkoppeling Bewonersavond BOL 18 februari jl.

Geplaatst op 18-06-2025 19:17
Bron          

Tijdens de bewonersavond die BOL een aantal maanden geleden heeft georganiseerd, kwam een aantal vragen van bewoners voor de wethouder. Hieronder vindt u een terugkoppeling op deze punten.

Opstapplaatsen voor ouderen zodat ze naar activiteiten van de Huiskamer kunnen gaan (kan dit eventueel voor senioren geregeld worden?):
Helaas heeft het stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg geen wijkbus waar de senioren gebruik van kunnen maken om zich binnen het stadsdeel te verplaatsen. De reden hiervoor is dat er niet genoeg vrijwilligers bereid zijn om dit project uit te voeren. Wel heeft de organisatie Wijkz het project Begeleiden en Rijden. Een 60-plusser die niet zelfstandig kan reizen kan hiervan gebruik maken. Via Wijkz kunnen hulpbehoevende bewoners een rit vooraf reserveren die door een vrijwilliger met zijn/haar eigen auto wordt verzorgd. De bewoner moet hiervoor wel lid worden en per rit betaald de aanvrager een relatief laag tarief. Meer informatie hierover kunnen bewoners vinden op www.wijkz.nl/begeleiden-en-rijden of kan men op dinsdag en donderdag langskomen bij het Servicepunt naast de huiskamer. 

Stadsdeelkantoor LeYp weer open om documenten op te halen in plaats van stadhuis of Leyweg:
We begrijpen goed dat het fijn zou zijn om dicht bij huis gemeentelijke zaken te kunnen regelen, zoals het ophalen van een paspoort of ID-kaart. In 2019 zijn de loketten in een aantal stadsdeelkantoren, waaronder dat van Leidschenveen-Ypenburg, gesloten. Dat kwam vooral doordat mensen minder vaak een nieuw reisdocument nodig hebben (vanwege de langere geldigheid).
Vanaf 2024 is er tijdelijk weer een piek in aanvragen van reisdocumenten en rijbewijzen, en daarom is er wél een extra locatie geopend: stadsdeelkantoor Laak. Helaas is het niet mogelijk om meerdere kleinere kantoren, zoals in Leidschenveen-Ypenburg, opnieuw open te stellen. Dat heeft te maken met scherpere eisen rondom veiligheid en het voorkomen van fraude, juist bij dergelijke documenten.
Dat betekent niet dat de inwoner geen nabije dienstverlening mag verwachten. De mogelijkheden voor (betere) bereikbaarheid van de gemeente en dienstverlening in de wijken worden onderzocht. Ook nu zijn er vaak al meer gemeentelijke punten in de stad, die niet altijd herkend worden. Denk aan plekken zoals de Servicepunten XL, het Centrum voor Jeugd en Gezin, de bibliotheek of het wijkcentrum. We werken eraan om deze plekken nog beter herkenbaar en toegankelijk te maken voor alle inwoners.

Bestrating moet echt gecontroleerd worden, stoepen zijn gevaarlijk voor senioren. De wethouder gaf aan dat vlakbij de ingang van de huiskamer een aantal gevaarlijke tegels liggen. Hij wil dat deze in elk geval met grote spoed worden aangepakt:
Dit betrof geen stoep van de gemeente Den Haag. De melding is doorgezet naar de juist betreffende (Woningcorporatie Wooninvest) en wordt opgepakt. 

Strooien gebeurt niet bij de huiskamer:
De gemeente strooit alleen de hoofdwegen en fietspaden in verband met gelimiteerde capaciteit. U kunt bij het stadsdeel gratis strooizout ophalen om zelf handmatig te strooien. 

Stoepen zijn scheef:
Ziet u losse of scheve stoeptegels in de openbare ruimte? Maak dan een melding via 14070 of Meldingen Den Haag dan proberen wij dit zo snel mogelijk af te handelen.

Meer aandacht voor afvalproblemen:
Ziet u afval in de openbare ruimte? Maak dan een melding via 14070 of Meldingen Den Haag dan proberen wij dit zo snel mogelijk af te handelen.

===

Klik hier voor alle nieuwsberichten