Leidschenveen mag niet vergeten worden

Geplaatst op 28-06-2013 09:32
Bron           gemeente den haag

 ‘Leidschenveen mag niet vergeten worden'!
De gemeenteraad
Het raadslid de heer R. de Mos heeft op 25 april 2013 een brief met daarin twaalf vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht.
Overeenkomstig artikel 38 van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, beantwoordt het college deze vragen als volgt.

Er bereiken Groep de Mos klachten van bewoners uit Leidschenveen over de steeds slechter wordende ontsluiting van de wijk voor wat betreft het verkeer, vooral tijdens de spitsuren, waarbij bewoners stellen dat zij er soms wel drie kwartier over doen om met de auto de wijk uit te komen.

1.  Bent u bekend met de steeds slechter wordende ontsluiting per auto in de Leidschenveen?
In 2011 hebben vertegenwoordigers van de buurt De Lanen een burgerinitiatief ingediend bij de gemeenteraad. Het burgerinitiatief had tot doel om de buurt De Lanen in Leidschenveen-Ypenburg beter te ontsluiten en de verkeersdoorstroming te verbeteren (RIS 180442). De gemeenteraad heeft hierop besloten om aanvullend verkeersonderzoek te doen naar de gehele verkeersontsluiting van Leidschenveen (RIS 249352). In het verkeersonderzoek Leidschenveen is onderzocht in welke mate 
doorgaand verkeer aanwezig is  (RIS 249352). Hieronder geven wij kort de bevindingen van dit onderzoek nogmaals weer:Verkeersstromen
Het verkeer in Leidschenveen kenmerkt zich door twee dominante stromen die het gebied doorkruisen 
 Dit wordt veroorzaakt door de bestaande verkeersstructuur en de verbindingen met Zoetermeer, Ypenburg en de N14. De twee dominante verkeerstromen zijn van I naar VI (dus de Zoetermeerse Rijweg ter hoogte van de gemeentegrens naar de N14 over de snelweg A4) en van III naar VI (van de onderdoorgang A12 Laan van Leidschenveen naar de N14 over de snelweg A4 en vice versa). Uit het kentekenonderzoek blijkt dat weinig verkeer richting de A4 gaat (IV en V). PBS/2013.91    2
Doorgaand Verkeer
De resultaten van het kentekenonderzoek geven aan dat ongeveer 1/3 van alle verplaatsingen in Leidschenveen doorgaand verkeer is. In het kentekenonderzoek is vastgesteld dat de Donau 2/3 en Laan van Leidschenveen 1/3 van het doorgaand verkeer verwerken. De Laan van Leidschenveen wordt voornamelijk door doorgaand verkeer van en naar Zoetermeer bereden. Deze relatie is logisch 
verklaarbaar door de kortste route tussen deze punten en het gebrek aan alternatieven. De Laan van Leidschenveen wordt echter voornamelijk bereden door bestemmingsverkeer uit de naastgelegen buurten en de andere buurten in Leidschenveen.

Consequentie mogelijke maatregelen voor bewoners
Uit het kentekenonderzoek blijkt dat maatregelen zich vooral moeten richten tussen punten I en VI en tussen punten III en VI. Het toepassen van beperkende maatregelen op deze punten zal naar verwachting niet tot minder verkeer leiden op het knooppunt A4/N14. Het fysiek beperken van de routes door Leidschenveen voor doorgaand verkeer zal echter wel zware gevolgen hebben voor de bewoners van Leidschenveen. Bewoners zullen beperkt worden in hun ritten naar Zoetermeer of Ypenburg. De congestieproblematiek in Leidschenveen weegt niet op tegen de gevolgen van eventuele 
doorstroombeperkende maatregelen in Leidschenveen. 
Het college acht derhalve het beperken van doorgaand verkeer op de takken I ,III en VI niet als een oplossing. Er wordt daarentegen ingezet op het vergroten van de afwikkelcapaciteit van het knooppunt A4/N14 om daarmee de doorstroming te verbeteren. 
Er wordt gesteld dat er via de Zoetermeerse Rijweg en de Laan van Leidschenveen veel sluipverkeer plaatsvindt.

2.  Bent u bekend met dit sluipverkeer en wat kunt u doen om sluipverkeer uit Leidschenveen te weren of in ieder geval in goede banen te leiden?
Ja, dit is onderzocht en hierover is gerapporteerd aan de raad ( RIS 249352).
PBS/2013.91    

3.  Zijn te plaatsen verkeersintervallen een optie om het verkeer in betere banen te geleiden?
Nee, zie antwoord onder beantwoording bij vraag 1.
Begin 2011 hebben bewoners van de wijk De Lanen een burgerinitiatief ingediend dat ten doel had om 
via het Forepark een betere ontsluiting voor Leidschenveen te realiseren. Dit burgerinitiatief is niet 
door uw College omarmd.

4.  Heeft u de bereidheid om dit voorstel opnieuw samen met de bewoners van De Lanen tegen het licht te houden en te bezien of er alsnog niet een extra ontsluiting via de Tiber (Forepark) kan worden gerealiseerd? Zo neen, waarom niet?
Nee. De gemeenteraad heeft in 2011 het besluit genomen om geen extra ontsluiting via de Tiber (Forepark) te realiseren (RIS 180442). 
Het burgerinitiatief en de verkeersonderzoeken hebben ertoe geleid dat op dit moment een vervolgonderzoek wordt uitgevoerd in het kader van het rijksprogramma Beter Benutten over de verkeerssituatie bij het knooppunt A4 / N14. Het onderzoek en de daaruit volgende maatregelen moeten tot een verbetering van de doorstroming leiden in Leidschenveen. De uitvoering van de verkeersmaatregelen uit het rijksprogramma Beter Benutten hebben als streven om uiterlijk in 2014 tot realisatie te komen.
Op de site www.leidschenveen.nu wordt gesteld dat Leidschenveen goed en snel bereikbaar is.

5.  Is deze website gelinieerd aan de gemeente? Zo ja, waarom staat niet eerlijk aangegeven dat de ontsluiting een snel groeiend probleem is?
Nee, deze  website is niet gelieerd aan de gemeente.
Naast klachten over de ontsluiting van Leidschenveen nemen ook de klachten over tekort aan parkeerplaatsen hand over hand tot. De bewoners stellen dat dit tekort aan parkeerplaatsen o.a. wordt veroorzaakt doordat er bij het winkelcentrum betaald parkeren geldt (bezoekers en werknemers parkeren gratis in wijken), doordat werknemers van het CBS parkeren in de wijk 
Mondriaan, doordat bij de parkeerplaatsen van Randstadrail moet worden betaald (gebruikers Randstadrail parkeren gratis in wijken) en doordat oplaadpunten voor elektrische auto’s roofbouw plegen op bestaande parkeerplaatsen.

6.  Heeft u de bereidheid om het betaald parkeren bij het winkelcentrum en bij de parkeerplaatsen voor de gebruikers van Randstadrail op te heffen, zodat gebruikers van deze parkeerplaatsen niet gaan wildparkeren in de nabij gelegen wijken? Zo neen, waarom niet?
Nee. In Leidschenveen zijn alle parkeerterreinen met betaald parkeren particulier eigendom. Bij een aantal van deze particuliere parkeerterreinen is een regime waarbij de eerste paar uur gratis geparkeerd kan worden.

7.  Klopt het dat er met het CBS afspraken zijn gemaakt dat werknemers of parkeren bij op het CBSterrein of met de trein komen? Zo ja, kunt u duiden waarom medewerkers van het CBS wildparkeren in de nabij gelegen wijken en kunt u hier in samenspraak met het CBS subiet een einde aan maken?
Het CBS heeft een mobiliteitsbeleid voor medewerkers. Een Ov-kaart wordt voor 100% vergoed door het CBS aan de werknemer. Een werknemer heeft in principe recht op een parkeerplaats als de reistijd met het openbaar vervoer 15 minuten of meer is dan met de auto. 
PBS/2013.91    4
Het CBS heeft 1300 werkplekken op de locatie en huurt 270 (van de 308) parkeerplekken in de 
parkeergarage. Bezoekers parkeren in de parkeerstrook langs het Randstadrailspoor. De 270 parkeerplekken van CBS worden gedurende een werkweek door 380 werknemers gebruikt, een turnover van 140%.
In een gesprek tussen medewerkers van de gemeente en het CBS in 2012 is gezamenlijk geconcludeerd dat werknemers niet kunnen worden gedwongen om met alternatieve wijzen van vervoer naar het werk te komen. Wel wordt door  het  CBS er alles aan gedaan om alternatieven te faciliteren. Het CBS probeert met de regelingen bij werknemers gewenst gedrag te creëren.
Ook voor wat betreft de groenvoorziening in Leidschenveen zijn er klachten van bewoners binnengekomen bij Groep de Mos.

8.  Klopt het dat het aantal keren wieden is teruggeschroefd van twee naar een keer per jaar? Zo ja, wat is hier de reden van?
Nee. De bestrating heeft één onkruidronde per jaar. Dit is al ruim 10 jaar gemeentelijk beleid. De groengebieden worden in de periode mei tot en met oktober via beeldbestek vaker onkruidvrij gemaakt. 

9.  Waarom zijn de heggen op de Zoetermeerse Rijweg verdwenen en kunnen deze weer terug worden geplaatst?
Door het toevoegen van de rotonde aan de Vas Diasdreef is de haag gedeeltelijk verwijderd en het restant in stukken verdeeld geraakt. Op de overige delen van de Zoetermeerse Rijweg stond geen heg langs de weg. Deze lijn is door gezet. De uitstraling van het akoestisch landschap is er niet mee veranderd. Er is geen reden tot terug plaatsen van hagen. 
Vorig jaar is het gras gemaaid voordat de bloemen in bloei kwamen, waardoor er van de bloemenvreugd niet viel te genieten.

10.  Houdt u met maaien van het gras rekening met de bloei van bloemen en ander moois, welke wegens weersomstandigheden niet star in een agenda is te vatten? Zo ja, kunt u duiden waarom vorig jaar in Leidschenveen bloemen niet tot bloei hebben kunnen komen omdat de nietsontziende grasmaaier voortijdig langs kwam?
Leidschenveen is groot en het kan voorkomen dat een bepaald soort kruid nog niet bloeit als de maaimachine, die twee maal per jaar komt,  langs komt. Dit is geen opzet, maar onderdeel van een rondgang langs diverse objecten. Er is wel eens gewacht met maaien tot een bepaald soort kruid uitgebloeid was maar dan staan er weer andere soorten kruiden te bloeien. Het maaien in het bloeiseizoen heeft geen negatief effect op het bloeien van het kruid in latere jaren.
Vanuit bewoners is naar voren gekomen dat er te weinig (sport)verenigingen zijn. Voor veel sporten, zoals hockey, tennis en voetbal schijnen sportievelingen Leidschenveen te verlaten. In maart 2012 heeft de gemeente Den Haag het complex SVLY wegens schulden gesloten. In mei 2012 was er een herstart onder de naam SV Leidschenveen.

11.  Klopt het dat door de slechte opgebouwde naam weinig mensen gebruik maken van de huidige voetbalclub en wat doet de gemeente om deze club te ondersteunen?
Nee, dit klopt niet. SV Leidschenveen, bestaande uit een voetbal- en tennisafdeling, groeit aanzienlijk en de verwachting is dat dit de komende periode zal doorzetten. In de afgelopen maanden zijn er 85 nieuwe tennisleden aangemeld. Tevens hebben voor komend voetbalseizoen er al bijna 100  nieuwe jeugdleden zich aangemeld. 
PBS/2013.91    5
De vereniging krijgt vanuit Sportsupport veel ondersteuning ten aanzien van accommodatie- en organisatorische aangelegenheden. Daarnaast heeft SV Leidschenveen de beschikking over een jeugdsportcoördinator.

12.   Wilt u onderzoeken of er inderdaad een tekort aan (sport)verenigingen in de wijk Leidschenveen is en wilt u de Raad voor de zomer over de uitkomsten hiervan berichten?
De gemeente zorgt voor voldoende sportfaciliteiten zodat Hagenaars kunnen sporten. In 2010 is de raad geïnformeerd over het feit dat er voldoende en adequaat niveau van sportvoorzieningen in de wijk aanwezig is. Ook stimuleert de gemeente de burgers om te sporten en waar mogelijk door te geleiden naar een sportvereniging. Als er vanuit de inwoners initiatieven bestaan om een vereniging op te richten kan de gemeente hier ondersteuning aan verlenen. Het oprichten van verenigingen is echter 
geen verantwoordelijkheid van de gemeente.