Verslag vervolgoverleg tussen gemeente Den Haag en BOL betreft het afval in Leidschenveen:

Geplaatst op 12-12-2016 13:55
Bron          


 Verslag  van het d.d. 25/11/2016 gehouden vervolgoverleg tussen gemeente Den Haag en BOL over het alternerend inzamelen van het afval in Leidschenveen:


 1. De hoeveelheid van het gescheiden inzamelen en verwerken van plastic, metaal en drankenkartons (pmd) bepaalt voor de gemeente het succes van de actie. De door de bewoners aangedragen aandachtspunten m.b.t. stankoverlast van restafval of gft, respectievelijk onevenredig ruimtebeslag en ontsiering van het straatbeeld van de 4 afvalcontainer aan huis werden niet beschouwd als criteria om succes van gescheiden afvalinzameling te meten. Deze reacties van de bewoners vormden eerder ook geen onderdeel van de voortgangrapportages van de verantwoordelijke wethouder Revis aan de gemeenteraad.

 2. Voor Leidschenveen is in oktober 2016 een “gewenningsperiode” ingelast om de bewoners zelf te laten ervaren, dat de gescheiden inzameling van pmd een grote vermindering oplevert van het restafval en terecht kan worden overgegaan op een de 2-wekelijkse inzameling. Om de scheidingsresultaten op basis van een periode van 3 maanden te kunnen evalueren zal de gewenningsperiode worden verlengd van 3 januari 2017 tot 17 januari 2017.

 3. Voor de gewenningsperiode voor de gescheiden inzameling van pmd is Leidschenveen verdeeld in 2 gebieden A en B: van beide gebieden worden door de gemeente sinds 11/10/2016 alle gegevens wekelijks geregistreerd. Er zijn tot 23/11/2016 aan ca 5.500 huisadressen van de laagbouw- woningen pmd-afvalcontainers uitgedeeld, waarvan er ca 830 aan de gemeente zijn geretourneerd: ca 15%. Bovendien hebben ca 3% van deze huisadressen hetzij de papier-, of de gft-container ingeruild voor de pmd- container. 

 4. De gemeente heeft Leidschenveen nu ook opgenomen in het project voor uitbreiding van het aantal afvalverzamellocaties voor alle 4 afvalsoorten: glas, papier/karton, kleding en pmd. Zie voor de thans bestaande afvalverzamellocaties rubriek “Leidschenveen maps” op de website van BOL. Voor Leidschenveen zal de gemeente nader onderzoeken of deze afvalverzamelplaatsen toch ondergronds kunnen en niet alleen bovengronds.

 5. Voor de inzamelfrequentie van het restafval en gft had de gemeente van het begin af aan de bedoeling om deze in de zomerperiode te handhaven op eenmaal per week en in de winterperiode te wijzigen in eenmaal per 2 weken. Dit was echter niet aan de bewoners gecommuniceerd en zal alsnog gebeuren.

 6. Om de bewoners nader te informeren over de diverse aspecten van het afvalplan zal de gemeente elke 4 weken een artikel gaan publiceren, o.a. op de website van BOL. Vanaf 2 januari 2017 staat er op de website van de gemeente een nieuwe digitale huisvuilkalender met de up-to-date informatie over de inzameling in Leidschenveen.

 7. Begin 2017 zal de gemeente in Leidschenveen een inloopbijeenkomst organiseren om de bewoners in direct contact met de projectleider en zijn team
de gelegenheid te bieden om hun mening te geven over de (verbeterde) aanpak van de gemeente. 

 8. Technische of logistieke alternatieven voor de gescheiden en alternerende inzameling van het afval, die niet in het Huishoudelijk Afvalplan 2016-2020 (HAP) staan vermeld kunnen thans niet door de gemeente worden uitgevoerd. Hiervoor is de instemming van de gemeenteraad nodig bij een tussentijdse evaluatie. Zo is “nascheiding”, de methode om afval gecombineerd in te zamelen en pas bij de verwerking te laten scheiden, thans niet opgenomen in het HAP. Hiermee kan al het afval met wellicht 1, maximaal 2 afvalcontainers aan huis worden ingezameld. BOL heeft aangegeven, dat met deze methode ook het afval van de ruim 2.000 huishoudens van de hoogbouw-woningen kan bijdragen aan het succes van gescheiden verwerking en deze al bij meerdere gemeentes wordt toegepast. BOL is al begonnen om dit punt bij diverse raadsfracties onder de aandacht te brengen.